Lydnad

Kontakta sektorn

Välkommen till oss!

Varmt välkomna till en träningsdag i tävlingslydnad den 31/3

Vi håller på 12.00- ca 16.00 och du bestämmer själv vad du vill träna på under din tid.

Vi delar in oss i grupper beroende på hur många vi blir och tiden fördelas mellan deltagarna. Mellan sina egna pass är man är funktionär och behjälplig på plan med det den som tränar vill ha hjälp med.

Inga förkunskaper krävs förutom att du tränar lydnad, men tänk på att det inte är en instruktörsledd aktivitet utan alla ansvarar och planerar sina egna pass. Startlista läggs ut i evenemanget på Facebook dagen innan.

Anmälan sker i tråden i evenemanget på Facebook eller maila lydnadssektorn@hotmail.com

Kostnad: Gratis för medlemmar i Varbergs Brukshundklubb, övriga 50 kr

Hoppas vi ses!

Årets lydnadshund 2022

Stort grattis till:
1. Tove och Kai
2. Martina och Rolle
3. Birgitta och Cola

Årets lydnadshund!

Anmälan till Årets Lydnadshund kan göras när som helst under året genom att skicka namn på sig och sin hunds registrerade namn till lydnadssektorn. För varje ekipage som anmäler sig räknas de tre bästa officiella resultaten. För deltagande krävs att ekipaget tävlat för Varbergs BK. Resultaten uppdateras under

årets gång genom hämtning från SBK tävling. Priserna kommer delas ut vid årsmötet under nästkommande år. Vinnaren får ett minnespris (rosett) och andra- och tredjepristagaren får mindre minnespriser (rosetter).
Poängen räknas genom att tävlingsstartens procentuella resultat multipliceras med
aktuell klass koefficient och omvandlas till hela poäng.
Koefficient :
Startklass:                1
Lydnadsklass 1:       1,05
Lydnadsklass 2:       1,10
Lydnadsklass 3:       1,15

Lydnadssektorns syfte är att hålla tävlingar och tillhandahålla träningsmöjligheter för klubbens lydnadsutövare, och vår vison är att få en levande lydnadsverksamhet med kurser och träningsdagar på Varbergs brukshundklubb med en bred bas där alla känner sig välkomna och tycker det är kul att hjälpa till.

Våra närmaste mål under kommande tid är följande; fler utbildade tävlingssekreterare och tävlingsledare, fler som känner att de kan vara ansvariga för att rodda tävlingar, få fler engagerade som funktionärer och uppmärksamma/uppmuntra ekipage.

Lydnadssektorn välkomnar alltid fler medlemmar som är intresserade av lydnad och vill bedriva arbete i sektorn. Kontakta sammankallande via knappen nedan/till höger om du känner att du vill vara med och påverka och hjälpa till!

Lydnadssektorn välkomnar också alla intresserade till facebookgruppen Lydnad Varbergs BK

Lydnad som tävlingsgren består av fyra olika klasser, och vill du veta mer om sporten kan du läsa mer inne på SBKs sida: https://brukshundklubben.se/prov-tavling/prov-och-tavlingsgrenar/lydnad/. På SBKs hemsida finns också alla regler och bedömningsanvisningar. Vi har även regelböcker till försäljning på klubben – hojta, maila eller skriv på facebook om du vill köpa ett exemplar så ordnar vi det.